Homeopaattinen hoito perustuu syvähaastatteluun ja oireiden kartoittamiseen. Ensimmäisessä konsultaatiossa on tärkeää, että saan niin perusteellisen kuvan sinusta kuin mahdollista ja siksi varaan n.1,5 h ensimmäiseen käyntiin. Seurantakäynnille riittää noin 45-50 min.
Oireiden ja tuntemusten havannointi
Homeopaattisen lääkeaineen valitsemiseen tarvitsen yksityiskohtaista tietoa nykyisistä oireista ja tuntemuksista, milloin ja miten ne ovat syntyneet, miten ne ilmenevät ja mistä ne mahdollisesti pahenevat tai helpottuvat. Asiakkaana tehtäväsi on havannoida omia oireita ja tuntemuksia ja kuvata ne minulla. Sairaushistoria on tärkeä kirjata ylös ja yritän saada selville, tapahtuiko jotain merkittävää muutosta asiakkaan elämässä ennen sairastumista.
Haastattelun aikana pyrin saamaan kuvan sinun persoonallisuudestasi, emotionaalisesta profiilistasi ja yleisistä reaktiokuvioistasi liittyen eri ärsykkeisiin ja stressitekijöihin. Kysyn myös kysymyksiä liittyen lämpötilojen vaikutukseen, unen laatuun ja ruokamieltymyksiin. Mielialat ja psyykkiset taustatekijät kuten ahdistus tai käsittelemätön suru, sekä fyysiset traumat ja perintötekijät humioidaan aina homeopaattisen lääkeaineen valitsemisessa.
Kokonaiskuvan perusteella määrään homeopaattisen valmisteen, joka nautitaan joko kerta-annoksena kerran viikossa tai kerran kuussa. Joissakin tapauksissa toistetaan annosta päivittäin. Seurantakäynnillä 6-8 viikon kuluttua käydään läpi, mitä on tapahtunut viime käynnin jälkeen. Kysyn tarkkaan onko muutoksia ja arvioin hoidon vaikutusta. Mikäli oireet tai vaiva, johon apua on haettu, on hävinnyt tai lieventynyt, mutta koet, että väsymystä ja energiavajetta, suunta on väärä ja se yleensä merkitsee valmisteen vaihtamista. Mikäli oireet ovat lieventyneet ja voimasi ja yleinen vointisi on vahvistunut, suunta on oikea, ja jatkamme samalla lääkeaineella.
Joissakin tapauksissa homeopaattista lääkettä ei tarvitse toistaa heti, paranemista jatkuu monesti aika pitkään. Joskus taas homeopaattista lääkettä pitää toistaa tiheästi. Hoitoaika on hyvinkin yksilöllinen. Pitkään jatkunut krooninen vaiva voi vaatia jopa vuosien hoito, kun taas lievissä toiminnallisissa häiriöissä tai akuuteissa vaivoissa hoidon vaikutus on yleensä nopea. Lapset reagoivat yleensä hyvinkin nopeasti homeopaattisen hoitoon, varsinkin akuuteissa. Olisi kuitenkin tärkeää täydentää akuutin vaivan hoitoa syventävällä hoidolla, jossa määrätään lääkeaine juuri yllämainitun kokonaiskuvan perusteella. Ns. rakennehoidolla nostetaan elimistön vastustuskykyä ja ennaltaehkäistään akuuttien vaivojen ilmentymistä.
Homeopaattina en tee diagnooseja enkä puutu lääkärin määräämiin lääkityksiin. Homeopaattisen konsultaation lisäksi tulee kääntyä kaikissa kroonisissa vaivoissa, sekä vakavissa akuuteissa myös virallisen terveydenhuollon puolelle, jotta oireita tai sairautta voi tarvittaessa tutkia. Kun tulet vastaanotolle ensimmäisen kerran, on hyvä ottaa mukaan lääkärin lausunto tai epikriisi, jotta varmasti tiedän, että lääketieelliset tutkimukset ovat tehty.
Vastaanotto mahdollisena myös etänä
Etävastaanotto on helppo tapa saada homeopaattista neuvontaa. Etäkonsultaatioaikoja saa yleensä melko nopeasti. Käytän yleensä Zoom, Skype, Viber tai Google Meets videopuheluvastaanotolla. Etäkonsultaatiosta saa myös alennuksen.
Lue lisää omasta ammattipolustani tästä: Homeopaatti Camilla Holmström
Vastuuvapauslauseke
En ole lääkäri, enkä ota kantaa lääkärin määräämiin lääkityksiin tai muihin hoitoihin. En myöskään tee lääketieteellisiä diagnooseja. Minun antamat hoidot ja palvelut eivät siten korvaa lääkärin diagnoosia tai lääkärin määräämiä lääkityksiä, virallisen terveydenhuollon ohjeita, vastaanottoa tai hoitoa. Minun antamat hoidot ja palvelut tähtäävät terveyden hoitoon, ja sinun elämänvoiman vahvistamiseen. Pyrin antamaan sinulle eväitä ja työkaluja oman terveytesi hoitamiseen.
Kuluttajasuojasi homeopaatin vastaanotolla
Homeopaattina toimin hyvinvointialan elinkeinoharjoittajana. Jos mielestäsi saamassasi palvelussa/hoidossa on virhe – eli palvelu ei vastaa sitä mitä olit ostanut, ja emme saa sovittua asiaa, voit viedä valituksesi kuluttajaviranomaiselle . Otathan rohkeasti yhteyttä ja annathan minulle ensin mahdollisuus keskustella asiasta ja korjata tilanne! Ajanvarauksen yhteydessä lähetän infokirjeen asiakkaalleni, jotta perusasiat ja hinnasto ym. olisi selkeästi tiedossa. Pyrin huomioimaan, että en pysty olemaan jatkuvassa chatti- tai viestintäyhteydessä asiakkaani, vaan hoito ja kommunaaktio tapahtuu pääasiassa sovittuna vastaanottoaikana. Hoitoon kuuluu sovitusti myös lyhyitä sähköpostiyhteydenottoja.
Mikäli olet epävarma kuluttajasuojastasi ja palvelusta, mitä olet saanut, kannattaa ensin ottaa yhteyttä minuun.
Lisäksi tutki Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivut: www.kkv.fi
On myös mahdollista ottaa yhteys ammatilliseen yhdistykseen Eettiseen toimikuntaan (Suomen Homeopaatit ry.). Eettinen toimikunta voi auttaa neuvottelemaan sovitteluratkaisun asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä. Lähetä eettiselle toimikunnalle kirjallinen reklamaatio, johon olet saanut palveluntarjoajan kirjallisen vastauksen. Eettinen toimikunta vastaa sähköpostiisi mahdollisimman pian.
Kilpailu -ja kuluttajavirasto Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
Kuluttajaneuvonta – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
-KKV toimintaohjeet kuluttajalle reklamaatioissa
Kuluttajansuojalaki 38/1978 – Ajantasainen lainsäädäntö – FINLEX ®
Kuluttajariitalautakunta Etusivu – Kuluttajariitalautakunta